Tel. +385 (40) 328 522, Športska 5, Čakovec

TŠČ-OVCI U SRCU PORSCHEA OTKRIVALI TAJNE JEDNOG OD NAJPOZNATIJIH BRENDOVA AUTOINDUSTRIJE NA SVIJETU

Srijeda, 26. veljače 2025.

Što imaju zajedničko školske klupe i sportski automobili? Odgovor smo pronašli u srcu njemačke automobilske industrije – tvornici Porsche u Zuffenhausenu.

Automehatroničari, automehaničari i autolimari, njih dvadesetišestero te profesori Franjo Cvetković i Dragutin Kelin i knjižničarka Sandra Vidović krenuli su na put dug gotovo 1600 kilometra da bi upoznali ono što ih životu najviše zanima – automobile i to ne bilo kakve.

Zuffenhausen je srce Porschea još od 1950-ih. Unatoč sve manjem prostoru za širenje pogona i tome što se proizvodni pogon nalazi gotovo u srcu nasljelja, tvornica ostaje na istom mjestu. Danas je upravo Zuffenhausen simbol brenda i njegove bogate povijesti.

Znate da ste stigli na posebno mjesto kad ispred Muzeja Porschea i proizvodnog pogona ugledate tri Porschea dignuta visoko u zrak i izdaleka signaliziraju kamo treba poći.

Priča s Porscheom krenula je jer je Ferry Porsche u počecima sam tražio i nikako nije mogao pronaći automobil o kakvom je sanjao pa je odlučio sam ga napraviti. Zato je Porsche poznat po visokom stupnju personalizacije, kupci mogu birati između tisuća opcija za svoj automobil, od boje karoserije do materijala unutrašnjosti. Svaki automobil gotovo je jedinstven i to smo mogli vidjeti i na traci za sklapanje 911-ice gdje je nemoguće vidjeti dvije, makar i slične, verzije. Naš ljubazni vodič rekao nam je kako smo, eto, baš imali sreće jer znaju proći dani prije nego se sklapaju baš posebne i specijalne verzije Porschea 911, a mi smo ih vidjeli čak četiri. Naravno, da bi uopće dobili priliku kupiti jedno takvo jedinstveno i posebno vozilo, prije nega morate kupiti nekoliko „običnih modela“ da bi vas kao kupca uopće uzeli u obzir. Valjda spomenuti da se cijene 911-ice  kreću VEĆ OD 150 000 eura.

Obilazak proizvodnog pogona započeo je podjelom u dvije grupe, jedna je krenula u pogon gdje se proizvodi legendarna 911 (bas svaka 911-ica na ovom svijetu proizvedena je upravo u Zuffenhausenu i one se nikad nisu, a vjerojatno nikad i neće proizvoditi negdje drugdje), a druga grupa uputila se u pogon gdje se proizvodi električni Porsche Taycan.

Porsche 911, jedan od najpoznatijih modela, u Zuffenhausenu se proizvodi od 1964. Njegov prepoznatljivi dizajn i stražnje postavljeni motor čine ga jednim od najtrajnijih i najuspješnijih sportskih automobila ikada.

Naravno da smo sve osobne stvari (i mobitele, naravno!) morali ostaviti u boxevima za stvari pa sve što vam pričamo jednostavno morate vjerovati jer nemamo dokaze. 😊

Zanimljivo je, ali i razumljivo, da se unatoč visokoj tehnologiji, mnogi dijelovi Porschea i dalje sklapaju ručno. Samo se preciznošću i strateškim planiranjem svaki dio automobila slaže u savršenu cjelinu. Da, školjke automobila nalaze se na pokretnoj traci koja se prožete na dva kata i na svakom od mnogobrojnih punktova po nekoliko osoba ugrađuje dijelove namijenjene upravo tom automobilu i redoslijedom koji svatko ima u malom prstu (svaka dva mjeseca radnici u pogonu rotiraju radna mjesta da bi znali raditi na svakom od punktova, ali i da radni proces ne bi postao rutina ili radnici dobili „čapljinitis“. Radnici imaju točno određeno vrijeme koliko smije trajati ispunjenje njihovog zadatka, a ukoliko treba otići do toaleta, obavezno netko mora preuzeti tuđi posao inače se desi zastoj baš na cijeloj proizvodnoj liniji. Svako malo morali smo se maknuti jer dijelove automobila do punktova za sklapanje ne voze samo ljudi s malim električnim kolicima nego većinu prometa u pogonu čine robotska kolica koja vrlo vješto manevriraju po prostoru.

Iako je Porsche poznat po sportskim automobilima s klasičnim motorima s unutarnjim izgaranjem, tvornica u Zuffenhausenu također je i dio Porscheovog ulaska u svijet elektromobilnosti. U pogon gdje se sklapa Model Taycan, potpuno električni model, uputila se druga grupa naših učenika. Prošavši pola pogona, uključio se požarni alarm pa njihov obilazak nije bio dovršen, a druga grupa, na (pre)veliku žalost svih, nije uopće vidjela taj dio tvornice. 

Ukoliko želite kupiti Porsche, naoružajte se strpljenjem. Kako je svaki dio automobila rađen prema zamislima kupca, nekad zna proći i godina dana prije nego on bude dovršen (unatoč činjenici da se u Zuffenhausenu dnevno proizvede oko 250 911-ica i oko 150 Taycana).

Saznali smo i da je Porsche jedan od rijetkih brandova koji tijekom godina postojanja nije mijenjao logo, a upravo Porscheov logo uključuje i konja – naziv Stuttgart nastao je prema njemačkoj riječi Stute što znači kobila, a konj na Porscheovom logu simbolizira snagu, eleganciju i dinamiku te odaje počast gradu u kojem je marka rođena.

Posjetili smo i Muzej Porsche, gdje smo se osvrnuli na bogatu povijest brenda. Tu smo, bez da smo ikoga pitali za dozvolu, mogli sjesti u Porsche 718 Boxter pink boje. Muzej je to u kojem se osim automobila nalaze i trkaći automobili, formule (jedna se nalazi čak i na stropu jer se vjeruje da bi zbog „downforcea“ mogla voziti čak i po stropu), koncept vozila, oldtimeri, traktori… U multimedijalnom dijelu možete „upaliti auto“ i uživati u zvuku motora, na simulatoru sudjelovati u utrci automobila, konfigurirati svoj željeni auto, a tu si i Porsche Vision Gran Turismo Vexx i Lego Porsche.

Prvi dan prošao je u putovanju do Stuttgarta i smještaju u hotel te laganoj šetnji Zuffenhausenom, drugi dam smo, osim u pogon Porschea i u Muzej Porschea otišli i do Mercedes-Benz muzeja.

Muzej Mercedes-Benz, impresivna građevina spiralnog dizajna koja predstavlja srce jedne od najvećih automobilskih priča na svijetu. Čim smo ušli u muzej i vidjeli liftove koji će nas odvesti na početak priče, na najviši kat Muzeja, osjetili smo da nas očekuje nešto posebno – putovanje kroz više od 130 godina povijesti automobila, inovacija i tehnoloških dostignuća na devet katova  s preko 1600 eksponata.

Posebno fascinantna povijesna je traka koja prati razvoj Mercedes-Benza paralelno s važnim svjetskim događajima, što omogućava posjetiteljima da bolje razumiju kontekst inovacija i dizajna (npr. 1969. – čovjek na Mjesecu, 1969. – Woodstock, 1989. – pad Berlinskog zida, 2008. – Barack Obama postaje predsjednik SAD-a, 1990-e – Razvoj interneta, 2000-e – Globalna financijska kriza, 1921. – Albert Einstein dobiva Nobelovu nagradu…)

Među najimpresivnijim eksponatima su prvi automobil na svijetu – Benz Patent-Motorwagen iz 1886. koji se smatra prvim praktičnim automobilom pogonjenim motorom s unutarnjim izgaranjem, legendarni “Silver Arrows”, trkaći automobili koji su dominirali utrkama 1930-ih, kultni model 300 SL “Gullwing” s vratima koja se otvaraju prema gore poput krila galeba, povijesni Mercedes-Benz 600 Pullman, luksuzno vozilo koje su koristili mnogi svjetski lideri i celebrityji te konceptna vozila koja prikazuju viziju budućnosti automobilske industrije.

Poseban dio posvećen je sigurnosnim inovacijama koje je Mercedes-Benz uveo u automobilsku industriju, uključujući prve sustave protiv blokiranja kočnica (ABS) i zračne jastuke, a tamo je izložen i prvi pojas za vezanje putnika.

Kao šećer na kraju, treći dan put kroz svijet automobilske povijesti i tehnologije nastavio se u Münchenu, gdje smo posjetili BMW-ov muzej – modernu građevinu koja predstavlja srce još  jedne od najpoznatijih svjetskih marki automobila. BMW-ov muzej, smješten je u blizini sjajnog “BMW Welta” i čuvene BMW-ove zgrade u obliku cilindra. Ovaj impresivan kompleks prikazuje kako je kroz više od 100 godina povijesti BMW iz malog proizvođača avionskih motora izrastao u jednu od najutjecajnijih automobilskih marki na svijetu i prestižan bavarski brend.

Početak priče prikazuje BMW kao proizvođača avionskih motora tijekom Prvog svjetskog rata, zatim preko legendarnih motocikala poput BMW R32, a priča se završava ikoničnim automobilima poput BMW 3.0 CSL, M3, BMW Vision Neue Klasse i revolucionarnog električnogThe iX-a ili i3 rastavljenog na dijelove koji u obliku auta vise sa stropa.

Odmah na početku izložbenog prostora posebno je impresivan “Kinetic Sculpture” – umjetnička instalacija sastavljena od 714 metalnih kuglica koje se kreću u precizno koreografiranim uzorcima stvarajući 3D oblike koji simboliziraju različite BMW modele.

Izložba je koncipirana kao “cesta” koja vodi posjetitelje kroz sedam “kuća” ili tematskih područja, od kojih je svako posvećeno određenom aspektu BMW-ove povijesti i filozofije.

Vidjeli smo trkaće automobile koji su dominirali na stazama Formule 1, 24-satne utrke u Le Mansu i drugim prestižnim natjecanjima. Fascinantno je kako je BMW uspio prenijeti tehnologiju razvijenu na stazi u serijske automobile čime je postavio nove standarde u performansama i sigurnosti.

Među najvrjednijim eksponatima muzeja su prvi BMW automobil, model Dixi iz 1929., legendarni model BMW 328 iz 1930-ih, jedan od najuspješnijih sportskih automobila svog vremena,  Elvisov ikonični BMW 507 iz 1950-ih, sportski roadster koji se smatra jednim od najljepših automobila svih vremena, revolucionarni BMW VisionEfficientDynamics, hibridni sportski automobil koji predstavlja viziju budućnosti, BMW 750 hL auto na hidrogen, kolekcija trkaćih motocikala i automobila koji svjedoče o BMW-ovoj dugoj i uspješnoj povijesti u motosportu te Art Car kolekcija BMW vozila koju su oslikali poznati umjetnici poput Alexandera Caldera, Andyja Warhola i Jeffa Koonsa.

Dio učenika posjetio je i BMW Welt, moderan izložbeni i doživljajni centru smještenom preko puta Muzeja. Dok muzej prikazuje povijest i baštinu brenda, BMW Welt fokusira se na sadašnjost i budućnost, predstavljajući najnovije modele i tehnološke inovacije.

 

Na ovoj možda “jednom u životu“ prilici za učenje na ovako posebnom mjestu moramo zahvaliti trojici domaćina, Međimurcima u Stuttgartu, gospodinu Branku Krnjaku i njegovim sinovima Ivanu i Damjanu koji su nam  uspjeli dogovoriti posjet pogonu Porschea, koji su za nas brinuli, kupovali ulaznice, birali i dogovorili hotel i obroke, vodili po gradu… 

S ovog smo se putovanja vratili s hrpom novih znanja i još većim entuzijazmom i zanimanjem za automobilsku industriju. Sva ova mjesta nisu samo za ljubitelje automobila, već i za one koji žele iskušati nevjerojatno putovanje kroz povijest tehnoloških inovacija i dizajna.

Suveniri koje smo kupili bit će spomen na ovaj jedinstveni doživljaj njemačke industrijske izvrsnosti i inovativnosti.

Aktualne novosti

Y DESPUÉS SEVILLA SEVILLA! (I POSLIJE SEVILJE SEVILJA!)
Y DESPUÉS SEVILLA SEVILLA! (I POSLIJE SEVILJE SEVILJA!)

Dan dojmova naših erasmusovaca Buđenje, nema kucanja, poziva, poruka, nema španjolskih kroasana, soka od naranče... Međimursko osunčano jutro, ležim u krevetu, a mislima u Sevilji, u prekrasnim trenucima sa šest međimurskih mladića... Danas su oni vodiči. Svojim...

read more
ZIMSKI KAMP ZA UČENIKE OSMIH RAZREDA – RASPORED AKTIVNOSTI
ZIMSKI KAMP ZA UČENIKE OSMIH RAZREDA – RASPORED AKTIVNOSTI

Drage osmašice i osmaši, zadovoljstvo nam je objaviti raspored aktivnosti Zimskog kampa. Nakon uspješno provedenih prijava formirali smo grupe po danima prema školama sudionicama, a definirali smo i radionice. U području elektrotehnike čeka vas radionica obnovljivi...

read more
ERASMUSOVCI U DANIMA UMJETNOSTI, KULTURE, POVIJESTI I SPORTA
ERASMUSOVCI U DANIMA UMJETNOSTI, KULTURE, POVIJESTI I SPORTA

Središnja Italija kroz prizmu znamenitosti   Nakon upoznavanja s novom radnom okolinom i izvršavanja prvih radnih zadataka ni loše vrijeme proteklog vikenda TŠČ-ovce nije omelo u otkrivanju prirodnih ljepota i kulturnih bogatstava regije. U rano subotnje jutro krenuli...

read more