Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

   Tel. +385 (40) 328 522, Športska 5, Čakovec

Elektroautomobili prozujali Međimurjem

Srijeda, 1. lipnja 2016.


… riječju zabilježio Andreas Bobičanec iz 3. ST

… fotozapis Ivana Levačića i Andreasa Bobičanca iz 3. ST


Pioniri u mnogočemu

U okviru projekta Green Car Sharing Longtime Field Test u programu Erasmus+ koji se provodi našoj Školi, u Čakovcu su od 25. do 29. svibnja 2016. boravili učenici i profesori partnerskih škola u projektu – Höhere technische Bundeslehranstalt Weiz i BHAK/BHAS Weiz i Šolskog centra Celje. U Tehničkoj školi Čakovec u njemu sudjeluje 18 učenika – Lucian Belić, 3. ST, Andreas Bobičanec, 3. ST, Julio Božek, 3. ET, Patrik Črnčec, 3. RT, Michael Horvat, 3. ET, Renato Kalanjoš, 3. ET, Sanjin Koprivec, 3. ST, Ivan Levačić, 3. ST, Mario Modlic, 2. ST, Roko Oletić, 2. ST, Josip Nino Pleh, 2. TG, Nikola Raus, 3. RT, Petar Škvorc, 3. ST, Gabrijel Švenda, 3. ST, Marin Švenda, 3. RT, Dino Vabec, 3. RT, Juraj Vrhar Lipej, 2. MT, i Benjamin Zdolec, 3. ET, profesori Silvio Štefanac i Sandra Vidović te koordinatorica projekta za Školu Romina Rapaić.

Ekoutrkom iz Graza do našeg Međimurja

Najvažniji događaj tijekom pet dana boravka u Čakovcu svakako je ekoutrka električnih automobila. Nije to klasična utrka u ubrzanju, nego utrka u kojoj se mjeri potrošnja električnih automobila koja se zatim uspoređuje s potrošnjom automobila na benzin, odnosno, s potrošnjom hibridnih automobila.

Ekoutrka je započela u Grazu iz kojeg su 25. svibnja krenuli Tesla S i dva Renault Zoea.

Sljedećeg su se dana ekoutrci pridružila još dva automobila – Nissan Leaf i e-Golf te jedan e-kamion njemačke tvrtke Fuso koji je u vrijeme čakovečkog susreta projektnih partnera bio na testiranju u GKP-u Čakom. Ekovožnja se tog dana odvijala po Međimurju u tri dionice. Promotivne materijale o projektu i poziv na ekoutrku izradili su Lucian Belić, Andreas Bobičanec i Petar Škvorc.

Na prvoj dionici

Prva dionica, od Čakovca do Preloga, ukupne udaljenosti 20 kilometara, prolazila je kroz Štefanec, Malu Suboticu, Palovec, Donji Pustakovec, Sveti Juraj u Trnju i Čehovec. Na gradskom trgu u Prelogu prisutni su mogli razgledati automobile te pitati za karakteristike, a omogućena im je i kratka probna vožnja.

Nova 33 kilometra

Druga dionica, od Preloga do Murskog Središća, udaljenosti 33 kilometra, prolazila je kroz Donji Kraljevec, Hodošan, Donji Hrašćan, Turčišće, Domašinec, Dekanovec, Novakovec, Podturen, Ferketinec, Miklavec, Križovec i Peklenicu. Prezentacija vozila u kojoj su građani mogli zaviriti ispod hauba motora i postavljati pitanja o električnim automobilima bila je na šetnici uz Muru.

Za kraj – od Murskog Središća do Čakovca

Posljednja dionica, dužine 17 kilometara, od Murskog Središća do Čakovca, prolazila je kroz Štrukovec, Žiškovec, Slemenice, Mačkovec i Šenkovec, a završila je na Trgu Republike, u Čakovcu. Električni automobili izazvali su velik interes građana, a među posjetiteljima se našao i čakovečki gradonačelnik Stjepan Kovač. Snimljena je i reportaža, a o projektu su govorili voditelj projekta Anton Edl i koordinatorica projekta u našoj Školi Romina Rapaić.

U Rimac automobilima

Dok se na dionicama od Graza do Čakovca i na ekoutrci po Međimurju mjerila potrošnja automobila na duge staze i bez brze vožnje, praćenje potrošnje e-automobila pri brzoj vožnji autocestom mjereno je na autocesti Čakovec – Zagreb. Cilj tog putovanja, osim testiranja potrošnje prilikom brze vožnje, bio je i posjet tvrtki Rimac automobili u Svetoj Nedjelji. Učenici su prošli pogonom tvrtke i upoznali materijale koji se koriste, a saznali su i da je većina dijelova koji se koriste u superautomobilima ručno proizvedena.

Tvrtka Rimac ne bavi se serijskom proizvodnjom automobila, već proizvodnjom isključivo po narudžbi, a osnovna im je djelatnost rad na novim tehnologijama. Veća količina vozila koja se proizvode u tvrtki su električni bicikli koji mogu postići maksimalnu brzinu od čak 70 km/h s baterijom od 1,5 kWh koja omogućuje veliku autonomnost vožnje. U Rimac automobilima proizvode se i brodovi na električni pogon.

Za nas problema ni prepreka nema

Električni automobili traže i punjenje, tako da smo se tjednima pripremali i tražili punionice na ruti od Čakovca do Svete Nedjelje. S obzirom da mreža punionica u Republici Hrvatskoj nije bogata kao u susjednim državama, ugodno nas je iznenadila punionica kod Lisinskog koja nudi mogućnost brzog punjenja istosmjernom strujom snage 50 kWh, što je za manje od dva sata maksimalno napunilo baterije naših automobila. I to besplatno!

Upijamo nova znanja, ali i otkrivamo novine!

Vrlo zanimljivo predavanje o povijesti električnih automobila, standardima i borbi tvrtki za standardizaciju priključaka i punionica u Europi te upute i princip rada punionica za električne automobile održao je gospodin Nenad Radek iz tvrtke SCAME. On nas je odveo i do punionice kod tvrtke ELCOP na kojoj smo punili Teslu S.

Ugodno nas je iznenadilo to što je punionica provjerom kabla i mogućnosti automobila dogovorila s Teslom punjenje baterije snagom od 22 kWh. Ta brzina punjenja još nije bila viđena jer su se dosad na punionici manjom snagom punili samo Nissanovi modeli. U kartu punionica, pošto nije zabilježena, dodana je i ta punionica.

Naša Škola – naš ponos

Električne automobile mogli su razgledati i osmaši i njihovi roditelji koji su u našu Školu došli na Dan otvorenih vrata TŠČ-a. Školu, njene specijalizirane laboratorije i učionice obišli su i sudionici projekta i zaključili da je dovoljno materijalno opremljena i prema njihovim standardima.

Repetitio mater studiorum est (Ponavljanje je majka znanja)

Da bi učenje učinili zanimljivijim i napetijim, u subotu poslijepodne učenici TŠČ-a Gabrijel Švenda i Dino Vabec pripremili su kviz znanja za sudionike projekta.

Podijeljeni u timove od kojih je svaki morao imati barem jednog predstavnika svake škole, odgovarali su na pitanja koja su ponavljala iskustva iz prvog i ovog susreta učenika, pitanja iz zajedničkog višejezičnog rječnika stručnih riječi (hrvatsko-slovensko-njemačko-engleski rječnik) vezanih uz projekt te na pitanja iz poznavanja država sudionika projekta. Timu s najviše točnih odgovora poklonjene su čokolade.

ZAKLJUČCI

1. Za iskusne vozače potrebno je određeno vrijeme da se naviknu na električni automobil. Lijeva noga nema ulogu, pa navikom stiska kvačilo koje e-automobil nema, kao ni desna ruka koja pokušava mijenjati brzine kojih također nema. Vozači koji su naučeni na zvuk motora vrlo lako mogu prekoračiti brzinu, a da to ni ne primijete te je potreba za limitiranjem vožnje ili obavještavanje o prekoračenjima itekako opravdana.

2. Kod svih je automobila najveća potrošnja baterije bila u drugom danu utrke zbog zavoja i naselja u kojima je bilo dosta kočenja. Iako postoji način vožnje u kojem se kočenjem dopunjava baterija, on nije dovoljan da bismo ju dopunili značajno. On eventualno produžava napajanje baterije nekoliko kilometara. Vožnja autocestom imala je malo veću potrošnju od optimalne zbog mogućnosti isprobavanja brže vožnje. Najoptimalnije trošenje baterije bilo je prvi dan, na brzim i lokalnim cestama.

3. Električni automobili prikazuju informaciju o postotku energije u bateriji i snagu koju troši motor. Uz motor, električna se energija troši i na grijanje/hlađenje, putno računalo, svjetla te ostale uređaje. Promatramo li samo potrošnju motora, to bi značilo da bi i automobili u nižoj klasi (e-Golf, Nissan Leaf i Renault Zoe) mogli prijeći i do 200 km s jednim punjenjem baterije, što nije moguće. Od iduće godine svi proizvođači manjih automobila (Tesla je izuzetak i cijenom i karakteristikama) najavili su prelazak na 32 kWh baterije, što će omogućiti putovanje do 200 km i tako sigurno povećati popularnost.

4. Cijena e-automobila još je uvijek visoka, a isplativost graniči s trajnošću baterije – tj., u trenutku u kojem se isplaćuje završava trajnost baterije koja je sastavni dio automobila, osim u slučaju Renaulta Zoea koji su prodaju automobila odvojili od prodaje baterije, ali taj model nije moguće naći na hrvatskom tržištu. Oko polovice sudionika odlučilo je da bi, kad bi imali sredstva, kupili električni automobil, dok ostali i dalje favoriziraju motore s unutarnjim izgaranjem.

Uživanje u ljepotama našeg Međimurja i Lijepe Naše

Učenici su vrijeme u Hrvatskoj koje nisu proveli na radionicama iskoristili za druženje s domaćinima. Posjetili su adrenalinski park Accredo centar u kojem su se natjecali i dobro zabavili, obišli su Samobor i Zagreb, a sudjelovali su i u sportskim susretima u Atonu.

Učenici iz naše Škole i tri službena vodičaLucian Belić, Roko Oletić i Petar Škvorc, proveli su svoje goste i kroz Stari Grad i centar Čakovca u kojem su se tih dana održavali Dani grada pa je grad bio živahniji nego inače. Gosti su mogli isprobati i neka tradicionalna međimurska jela i proizvode, a njihovi su ih vodiči upoznali i s čakovečkim legendama te su im pokazali Štromčeke, električne bicikle koji se mogu iznajmiti.

… i tako zaista svemu lijepom brzo dođe kraj

Zadnjeg dana druženja, u nedjelju, nakon zajedničkog doručka, prije odlaska kućama naših partnera i gostiju, zaključeno je da je prva ekoutrka uspješno provedena. Testirana je radna verzija aplikacije koju su napravile kolege iz Weiza. Aplikacija prati položaj automobila i količinu energije pohranjene u bateriji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktualne novosti